****Magyarország útikalauz!****

      

 

 Tájékoztatom a kedves olvasókat, hogy az ittlévő üzenőfal  átmenetileg, hivatalos ok miatt nem elérhető.A bővebb információról
 olvashattok
ITT A PELLENGÉR
 
 

      

 

 Az építés csodái.

FELHŐKARCOLÓK

"A legtöbb amerikai büszke a felhőkarcolókra és névszerint ismeri a híres tornyházakat. De kevesen ismerik a pénzügyi és műszaki nehézségeket, melyeket le kell győni, míg egy felhőkarcoló megszületik" írja a Fortune folyóirat, a felhőkarcolóknak szentelt külön számában.

Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a helyszínén tanulmányozhattam a new-yorkí Rockefeller Center építését a kezdettől a befejezésig néhány nap alatt. Ugyanis az egy csoportba tartozó felhőkarcolók közül az egyiknél az alapokat vésték a sziklába és betonozták, a másiknál a vasvázat állították, a harmadikon szerelők dolgoztak, mikor a negyediken már befejező munkálatok folytak. Ezzel a célszerű munkabeosztással a szállítási nehézségeket, torlódásokat kiküszöbölték és lehetővé tették a válogatott munkásgárda hosszabb időn át való egyenletes foglalkoztatását.

Nem volt könnyű az épülő felhőkarcolókra bejutni. Ajánlólevelem hatására a tervező építészek igen szívesen fogadtak pompás irodájukban, mely maga is az amerikai szervezőképesség mintaképe volt. A főnökök egymásközt szigorúan elhatárolták munkakörüket. Egyik társadalmi összeköttetései révén a munkát megszerzi, másik a művészi tervezést végzi, a harmadik a műszaki irodát vezeti, negyedik a megvalósítást ellenőrzi. Az egy-egy épületen dolgozó rajzolók külön csoportot képeznek a "csoportkapitány" vezetésével, aki mindenkinek kiadja részletmunkáját és felelős csoportjáért. A fontos kérdéseket a főnökök a beosztott rajzolókkal együtt megtanácskozzák és a legfiatalabbat is meghallgatják, sőt dicséretet kap, ha jó ötlettel járul hozzá a munka sikeréhez. Az iroda minden tagját bajtársi érzés kapcsolja össze és büszkék munkájukra.

A szerkezeti terveket specialisták készítik és behozzák az irodába egyeztetni. Ilyenkor nagy asztal körül összegyűlnek a tervezők, a csoportvezető, a vasszerkesztő, vízvezetéki, központi fűtési-, hő- és hangszigetelő és felvonó szakértő és mindegyik hozzászól a maga szempontjából. A legkisebb részletkérdést előre tisztázni kell, nem úgy mint nálunk, ahol ha készül is hozzávetőleges szerelési terv, rendesen az épületen derül ki, hogy az nem tartható be, mert a csöveknek hol vasbetongerenda, hol villamos vezeték van útjában.

A nálunk szokásos méretes költségvetést igen részletes műleírás és pontos munkarajzok helyettesítik. Ezek alapján a vállalkozók átalány összeget ajánlanak, melyért az épületet teljesen készen átadják és nem ritka az olyan megállapodás, mely szerint a határidő előtt elkészített épületért külön jutalom jár. Az előkészítés, beleértve a pénzügyi tervezetet, 1-2 évig tart. Maga a munka annál gyorsabban bonyolódik le, hogy a befektetett tőke mielőbb kamatot hozhasson. A felhőkarcoló pincéje néha 4-5 emelet mélyen megy a földbe, mert raktárakon kívül rengeteg gépet, fűtő- és szellőzőberendezést kell elhelyezni; a nagyobb felhő karcolóknak saját villamostelepük van. New-York középrészén az altalaj tömör gránit szikla, mely a legnagyobb felhőkarcolókat is kibírja. Nem ily szerencsés a newyorki banknegyed, melyben a gránit az utcaszínvonal alatt 50-6o méterre van úgy, hogy a felhőkarcolókat hatalmas vasbeton cölöpökre kell állítani. Még rosszabb Chicago iszapos talaja, ahol vasbetonlemezre alapozott felhőkarcolók csakhamar 10-15 cm-t süllyedtek, de a mérnöki tudomány ezeket a nehézségeket is legyőzte.

Az alapozás, a pincefalak megépítése és víz ellen való szigetelése után elkezdik a vasváz felállítását. A gyárban készen leszabott, a szükséges illesztéseknél pontosan kilyukasztott vasoszlopokat és vasgerendákat hatalmas daruk emelik le a teherautókról és rögtön helyükre viszik. A vasgerenda végén akrobata ügyességű szerelő ül, lassan ingatja a gerendát, valósággal hintázik vele és mikor elérte az oszlopot, melyhez a gerendát hozzá kell erősítenie, pillanat alatt összekapcsolja, mint a vasutas a mozgó vagonokat. Majd a szédítő magasságban végig sétál a gerendán és annak másik végén megismétli ezt a mutatványt. Órák hosszat néztem a vasszerelők és szögecselők lég tornászokat megszégyenítő munkáját. A szögecselés a legnagyobb zaj New-Yorkban; ezért igyekeznek újabban hegesz téssel pótolni. Mikor én 1932-ben kint jártam, felhőkarcolókat még nem hegesztettek. Reggel nyolckor elkezdték a légnyomásos szögecselő kalapácsok fülsiketítő munkájukat, melyek harctéri emlékeket ébresztettek a hallgatókban és este hatig nem hagyták abba. Az egyik épületen óriási tábla volt: "Bocsánatot kérünk a zajért, nekünk a legkellemetlenebb". A közönség mosolyog és nem haragszik, szívesen el tűri a kalapálást, mert büszke arra, hogy New-York egy újabb felhőkarcolóval gazdagodik. Amint felépül a vasváz, rnár megindul a víz-, fűtési és villamos szerelők munkája és ideiglenes kabinokkal azonnal felállítják a személyfelvonókat is, mert nagyon drága volna, ha a munkások a munkaidő jórészét lépcsőn és létrákon való mászkálással töltenék. A szerelők után jönnek a kőművesek, tehát nem a falat vésik ki a csöveknek, mint nálunk, hanem az előre pontosan elhelyezett csöveket befalazzák. A munka hihetetlen gyorsan halad, mert nagyobbrészt kész elemek elhelyezéséből áll és mert minden mozzanatát előre elgondolták.

A Manhattan Co. 283 m magas felhőkarcolójának vasszerkezetét 75 munkanap alatt állították fel, átlag 6 nap alatt 7 emeletet! Két héttel a vasszerkezet befejezése után a külső falak is készen voltak és egy hónap mulva a homlokzat már faragott kővel volt burkolva. A szokatlanul nehéz alapozási munka dacára az épület a régi házak lebontása után 11 hónappal készen állott. Hogy mennyi a szerelőmunka egy felhőkarcolón, azt csak a félig kész épületen látni. Az amerikai ilyen szempontból igényes: a lakásban és irodákban központi fűtés; szűréssel és mosással megtisztított, kellő hőmérsékletű levegővel működő szellőzés; meleg-, hideg- és jégbehűtött víz; villamos világítás; házi es városi telefon; gáz, esetleg porszívóvezeték; önműködő tűzoltóberendezés; csőposta, levélbedobó csatorna, szemétgyűjtő akna, felvonók, hűtőszekrények vannak, melyek olyan csőtömeget igényelnek, hogy felfelé vaslétrákkal megközelíthető külön csőaknák, a vízszintes elosztásra pedig csőfolyosók, sőt nagyobb felhőkarcolóknál 10 emeletenként beiktatott alacsony csőemeletek szükségesek. Különben is a vízvezetéket és melegvíz fűtést 10 emeletenként meg kell szakítani, különben olyan víznyomások lépnének fel, melyeket közönséges szerelvények nem bírnak ki, s melyek csőtörés esetén életveszélyt jelentenének az épületben tartozkodókra.

Möller Károly: A mai tecnika Bp. 61-63. pp

Az ipar csodái.

Hogyan készül az autó?

Sok millió autó közlekedik ma már az egész világon s nem egészen alaptalanul látják az autóban korunk jelképét. A gépjárműiparral valóban a világgazdaság is a legszorosabb kapcsolatban áll; földolaj és kaucsuk kimagasló nemzetközi jelentőségre tettek szert általa és az észszerű üzem, a "racionalizálás" fogalma is először a Ford-féle autógyárakban nyert értelmet, és innen kiindulva a technika összes területeit meghódította. Csak óriási és legmodernebbül berendezett gyárak képesek gépkocsikat haszonnal előállítani. A vevők igényei, olcsóság és minőség szempontjából, az éles verseny folytán, oly fokozottak, hogy nagyon nagyszámú darabon aluli gyártásuk egyáltalán nem bizonyulna gazdaságosnak. Feleslegesnek mutatkozó részek kirekesztése, ezzel szemben a nélkülözhetetlen alkatrészek legjobb anyagainak kiválasztása, legmesszebbmenő sorozatos gyártás, a használatos automaták szabatossága mellett, magától értetődő feltételekké váltak és kevés iparüzem gyártási folyamatának megfigyelése oly tanulságos és élvezetes, mint egy jól felszerelt autógyáré. Az ?Adler Művek? egy ünnepi száma a frankfurti gyárban végzett körsétáról számol be. Vegyünk részt e körsétán. Mindenekelőtt a befutott üzemanyagok ellenőrzés alá kerülnek. Olyan cég ugyanis, mely gyártmányaiért messzemenő garanciát vállal, nem bízza és nem is bízhatja magát a nyersanyagszállítók ígéreteire. Nagy, modernül berendezett laboratóriumokban tapasztalt szakemberek egész vezérkara végzi tehát a különböző vizsgálatokat. Mint a középkori alkimisták konyhájában, bizarr alakú lombikok és dugattyúk, sorakoznak egymás hegyén-hátán. A különbség csak abban van, hogy akkor zavaros fantáziával a bölcsek kövét avagy aranyat kutattak, míg ma józan tudósmunkával, nikkel, kobalt és szén kis nyomait kell kimutatni. A kémiai elemzést (analízist) fizikai eljárások támogatják; igen magas hőmérsékleteket és erős villamos áramokat használnak fel, hogy az anyagok belső szerkezetét kifürkésszék. Természetesen nem csupán a keverék, hanem mindenekelőtt az anyag alkatrészeinek szerkezete határozza meg a szilárdsági tulajdonságokat. A törési és csiszolási helyeket ezért folytatólag mikroszkópikus vizsgálat alá veszik és lefotografálják. "Hogy a gyártás egyenletességéről feltétlen biztonságot nyerjenek", az Adler Művekben (és hasonlóan mindegyik jól felszerelt gyárban) állandóan kémpróbákat végeznek a szerelésre készen álló műhelyi darabokon.

Az összes nyersanyagokból azonban még külön próbadarabokat is vesznek s ezeket szakítógépeken, tartós döngető szerkezeteken és golyónyomós présen megbízhatóságuk szempontjából a leggondosabban megvizsgálják. Az összes nyersanyagokat, félkészgyártmányokat és idegen speciális cégektől beszerzett alkatrészeket, amikor a raktárakból kikerülnek, a legmodernebb közlekedési eszközök, - mint elektromos targoncák (kordékon), függővasutak, paternoster művek (vederművek) - útján osztják el. Emellett a mai raktárak merőben eltérnek a régi tárolóktól; csak a be- és kiszállítás közötti átjáróhelyek gyanánt szolgálnak, hely- és raktárbér megtakarítása céljából a gyárak rendkívül mozgékony eladószervezetekkel rendelkeznek, melyek a piachoz és gyártáshoz a legérzékenyebb módon alkalmazkodnak. Beszerzési és eladási igazgatás, szerkesztési iroda és üzemvezetés: mindez bizonyos fokig a legnagyobb szabatossággal dolgozó óraműhöz hasonlítható. Az előbb szokásos kézművi úton való előállítás ily körülmények között teljesen eltűnt; a sorbagyártás fogalma új különleges gépeket és gyártási módszereket vezetett be, s ezeket gondos megfontolás alapján fejlesztették tovább. A munkafolyamat egyes szakaszainál megtakarítható másodpercek a darabok nagy számánál már kedvező eredményeket szolgáltatnak. Az előállítás olcsósága gyakran lényegtelen formaváltoztatásokkal is fokozható olyképpen, hogy a munka könnyebb lesz, vagy időtartama csökken.

A szilánkok, avagy: elszabások okozta veszteségekkel is rendszeresen megbirkóztak, a nyersdarabok öntés és kovácsolás útján gyakran már oly pontos méretű előformát nyernek, hogy csupán a milliméter törtrészeinek eltávolítása szükséges. Préselés, avagy hegesztés útján nyert szilánkmentes formázás mindenképpen a legkiválóbbnak bizonyul, ahol azonban vágásra van szükség, ott gyorsacél és speciális fémből készült szerszámokkal találkozunk, melyek aránylag legrövidebb idő alatt a lehető legnagyobb teljesítményeket győzik. Teljesítményen az időegység alatt elvégzett munkát értjük; tehát annál nagyobb lesz a teljesítmény, mennél kisebb az idő. avagy mennél nagyobb az elvégzett munka; ezért legnagyobb vágási sebesség mellett a sok megmunkálási mód egyesítésével találkozunk.

Precízió, vagyis szabatosság - ez volt az előbbi szakasz jelszava és ha jól meggondoljuk: a technikának ez a ,jellegzetes csodája - rokonságban van a cseregyártással. Különböző helyeken alkalmazott és egészen különböző jellegű fontos részek kölcsönösen kicserélhetők, szabványosítva, vagyis normalizálva vannak és pontos illeszkedési méretekben állítják elő őket. Könnyen érthető ez csavaroknál, csavaranyáknál és tengelyeknél, csodálatos azonban fogaskerekeknél, melyek a gépkocsi legnagyobb mértékben igénybevett alkatrészei és zajtalanul csak akkor forognak, hogyha térben elforduló fogaik matematikailag pontosan vannak vágva és csiszolva. A fogoldalakat elektromosan fűtött kályhákban és ezt követőlelt só- és olajfürdőben edzik. A szabványosítás törvényei nem érintik azonban a henger testét, melyet minden cég saját szempontjai szerint gyárt. Kívülről síkoldalakkal határolva, az üregeknek és csatornáknak egész tömegét; foglalja magában, melyekben a mótor járása a meleg és hideg állandó váltakozását hozza létre. Az öntöttvasrészek alapos vizsgálata után a hengertestet gördülőpályán a maró és csiszológépekhez szállítják, melyek azt belül a legfinomabb módon megmunkálják. Végül izzó kemencében az összes még fennálló anyagfeszültségeket kiegyenlítik. Ekkor már az összes felületek tisztára vannak maratva, az érintkező felületek jól tömíthetően csiszolva, a hengerek belső falai pedig tükörfényesre simítva. De ettől azután nagy mértékben függ a mótorok élettartama is: mert gondoljuk csak meg jól, húszezer kilométer út befutásánál; egy nyolchengeres gép dugattyúja kereken kilencmillió métert jár. Sőt ugyanily útvonal hossznál a forgattyútengelynek negyvenegymillió fordulatot kell elvégeznie s mindezt "explóziók pergőtüzének kitéve, mindegyik henger munkájának löketétől hajtva, az ide-oda járó dugattyú és csatlórúd rázásainak közepette és különféle röpítőerők rángatásainak hatása alatt". A forgattyútengelyeket krómnikkelacélból készítik, külön műhelyekben kovácsolják s a lehető legfinomabb megmunkálást nyerik.

A legtökéletesebben simított tengely még ezzel nem készült el; a mótor üzeme közben gyorsjárásnál. a tengely anyaga a rezgések miatt a törési határig érő kimerülést szenvedne. A forgattyútengelyt ezért csakúgy, mint a lendítőkereket kiegyensúlyozzák, azaz a tömegeloszlásban mutatkozó legcsekélyebb egyenlőtlenségeket eltávolítják, nehogy röpítőerőket okozzanak. A mótor érverésével, tehát voltaképpeni üzemével szoros összefüggésben álló összes fontos alkatrészeket nem kevésbé gondosan gyártják, s körsétánkon lépten-nyomon a legtökéletesebb minősség alapelvével találkozunk, akár a mótorok alkatrészeit gyártó műhelyeket, avagy a hajtóműveket, hátsótengelyeket, fékeket, kormányszerkezeteket stb. gyártó üzemeket járjuk. A szerelést természetesen tisztára sorozatos munkával végzik. "Általában a szerelőbakokat gördülő állványokon helyezik el, melyek egy hosszúra nyúló oválisban futó sínhálózaton a kiinduló ponttól és munkafolyamat kezdetétől előre vándorolnak és kezdőpontjukhoz való visszatérésük alkalmával a készen álló gépegységet leszállításra , átadják. Az egyes részeket, amennyire ez keresztülvihető, már mint beépítésre alkalmas, előmunkált alkatrészeket adják át készen való megmunkálásra. Az elkészítés, vagyis a készre-szerelés itt már csak néhány műveletre szorítkozik, melyeket speciális szerszámok és villamoshajtású csavarkulcsok segélyével, a futószalag mellett dolgozó és különlegesen kiképzett munkások végeznek el."

Azonban az ily módon leggondosabban elkészült gépeket és alkatrészeket a jó szerencsére bízva - még korántsem építik azonnal össze járműnek, mert a sorozatos gyártást különböző egyedi próbák szakítják meg. A mótorokat a próbatermekben fokozatosan bejáratják és végül fékezőgépek útján teljesítményüket és nyersanyagfogyasztásukat meghatározzák. Hasonlóan csak azokat a hajtóműveket viszik készszerelésre, melyekkel mindenféle vonatkozásban a forgatási próbákat már elvégezték. Következik már most a készszerelés! A műhely közelében gigászi sajtók segélyével a keretrészeket szegecslyukakkal együtt, acéllemezlapokböl teljesen készen, hajlítják és kihúzzák.

Kollman, Franz: A modern technika csodái, [év nélkül] Bp., Dante 84?89. pp

forrás:bibl.u-szeged.hu

 

 

      


 

      

 



Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?